Conseiller et commissaire scientifiques d’exposition / Exhibition curator and consultant

Frank CLAUSTRAT

Maître de conférences en histoire de l’art contemporain à l’Université Paul-Valéry Montpellier III
frank.claustrat@univ-montp3.fr / 3000fc@free.fr

⇒ Publications

Direction de la revue ARTnord / Direction of ARTnord magazine

Conférences /Journées d’étude / Séminaires / Tables rondes / Interventions audio-visuelles / Lectures / Discussions / Seminars/ Debates / TV interviews

Colloques et séminaires internationaux / International symposiums and workshops

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Conseiller et commissaire scientifiques d’exposition
/ Exhibition curator and consultant

Frits Thaulow. Paysagiste par nature. Caen, Musée des Beaux-Arts, 16 avril – 26 septembre 2016, dans le cadre de la 3e édition du festival Normandie Impressionniste 2016.

Frits Thaulow CAEN 2016Commissariat scientifique : Frank Claustrat (Maître de conférences en histoire de l’art contemporain, Université Paul-Valéry Montpellier III, chercheur au Centre de Recherches Interdisciplinaires en Sciences humaines et Sociales, CRISES E. A. 4424) ; commissariat général : Emmanuelle Delapierre (Conservatrice en chef du Patrimoine, directrice du musée des Beaux-Arts de Caen), assistée de Caroline Joubert (Conservatrice en chef au musée des Beaux-Arts de Caen).

Sélection de 79 œuvres (peintures et pastels sur toile, pastels et fusain sur papier, arts décoratifs) appartenant aux collections publiques françaises (Beauvais, musée départemental de l’Oise ; Bordeaux, musée des Beaux-Arts ; Dieppe, château-musée ; Douai, musée de la Chartreuse ; Etaples, musée des peintres de la Côte d’Opale ; Le Havre, musée Malraux ; Le Touquet, musée du Touquet-Paris-Plage ; Lyon, musée des Beaux-Arts ; Paris, musée des Arts décoratifs ; Paris, musée d’Orsay ; Paris, Petit Palais, musée des Beaux-Arts de la ville de Paris ; Paris, musée Rodin ; Reims, musée des Beaux-Arts ; Rouen, musée des Beaux-Arts ; Strasbourg, musée d’Art moderne et contemporain ; Thiers, musée de la coutellerie ; Valenciennes, musée des Beaux-Arts) ; aux  collections étrangères publiques et privées, dont : Etats-Unis d’Amérique (Baltimore, Walters Art Gallery ; Boston, Museum of Fine Arts ; Boston, The White Fund, Inc. ; Minneapolis, Institute of Art ; New York, University of Rochester, Memorial Art Gallery ; Philadelphia, Philadelphia Museum of Art) ; Norvège (Bergen, Kode Art Museum ; Lillehammer, Kunstmuseum ; Åmot i Modum, Blaafarveværket ; Oslo, Bymuseum ; Oslo, Det Kongelige Slott ; Oslo, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design ; Oslo, Savings Bank Foundation ; Stavanger, Kunstmuseum) ; Suède (Göteborgs konstmuseum).

Conception du parcours scientifique et suivi de la scénographie (Architecte DPLG : Pascal Rodriguez ; Graphisme : Laurent Aouizerate).

Direction scientifique du catalogue de l’exposition, avec Emmanuelle Delapierre, (Frits Thaulow. Paysagiste par nature, Gand : Editions Snoeck, 2016). Rédaction de deux essais : « Frits Thaulow (1847-1906), l’œil écologique » (p. 14-25) et, dans la partie Repères chronologiques, « Frits Thaulow (1847-1906), la biographie d’une peintre voyageur » (p. 160-179). Aux faits biographiques est jointe à cette chronologie – pour la première fois – une expographie française et belge détaillée de l’artiste, ainsi que le catalogue de son œuvre gravé, édité par la galerie Georges Petit entre 1903 et 1907.

Mots-clés : portrait d’artiste, paysagiste, paysages et marines, écologie, impressionnisme, pleinairisme, vitalisme, naturalisme, réalisme, japonisme, symbolisme, post-impressionnisme, peinture, pastel, estampes, photographie, modernité, modernisme, pays nordiques, arts visuels, arts décoratifs, littérature et musique, poésie, courants internationaux, échanges et circulations, centres, marges, lisières, colonies d’artistes, réception et critique d’art, histoire culturelle et des idées, arts et société scandinave, le « modèle nordique », Europe et Etats-Unis, Scandinavie (Danemark, Norvège, Suède) et Finlande. Normandie. Voyages, nomadisme, exotisme. Neige, eau, nocturnes, lumière, le sport dans l’art.

Index des principaux noms : Samuel Bing, Eugène Boudin, Jean-Charles Cazin, Claude Debussy, Eugène Delâtre, Serge Diaghilev, Holger Drachmann, Henri et Marie Duhem, Isadora Duncan, Ingeborg et Mette Gad, Paul Gauguin, Edvard Grieg, Hans Gude, Armand Guillaumin, Fritz Gurlitt, Lowell Birge et Thomas Alexander Harrison, Henrik Ibsen, Christian Krohg, Henri Le Sidaner, Max Liebermann, Guy de Maupassant, Claude Monet, Isidore Montaignac, Edvard Munch, Christian Vilhelm Nielsen, Georges Petit, Charles Ponsonailhe, Auguste Rodin, Alfred Roll, Carl Frederik Sørensen, August Strindberg, Alexandra et Frits Thaulow, Erik Werenskiold.

Index des principaux lieux : Berlin, Boston, Bruxelles, Camiers, Christiania (Oslo), Copenhague, Dieppe, Dordrecht, Etaples-sur-Mer, Hambourg, Honfleur, Jæren, Karlsruhe, Kragerø, Le Havre, Lista, Montreuil-sur-Mer, Modum, Paris, Sandøsund, Skagen, Venise, Volendam.

Presentation :
Frits Thaulow (1847-1906). Landscapist by nature (Caen Musée des Beaux-Arts, France, 16 April-26 September 2016. Scientific curator : PhD. Frank Claustrat, Associate Professor in Contemporary Art History, Montpellier 3 University, France) :
Frits Thaulow is a Norwegian painter born in Christiania (today Oslo) in 1847 and one of the most important European landscapists during the Impressionist and Post-Impressionist periods. During his first visit to Paris in 1874, Thaulow discovered the pictorial revolution engendered by Claude Monet. He nonetheless developed a personal style based, during the 1880s, on plein air scenes and, in the 1890s, shifting towards more atmospheric depictions. His ecological and humanist outlook brought him rapid success in Europe and the United States of America.
The exhibition at the Musée des Beaux-Arts de Caen is the widest-ranging retrospective of his work ever mounted. It brings together sixty-one works by Frits Thaulow, either painted or in pastels, lent by important institutions in France and abroad (USA, Norway, Sweden). It attempts to retrace the unusual development of this artist who lived in France for many years but traveling constantly (Frits Thaulow died 1906 in Volendam, Netherlands).
The exoticism of northern nature – filled with either light or  mystery depending on the hour, season or the artist’s state of mind – is one of the exhibition’s central themes. The role of Frits Thaulow in the history of the modern Western landscape is underlined by twenty or so paintings by artists of international standing, such as Eugène Boudin, Claude Monet, Armand Guillaumin, Jean-Charles Cazin, Henri Le Sidaner, Lowell Birge and Thomas Alexander Harrison, Max Liebermann, Edvard Munch and Erik Werenskiold.
Introduced by the portraits of Frits Thaulow by Christian Krohg and Alfred Roll, the exhibition is divided into three sections, followed by a « plein air room » in which different studios will demonstrate the particular features of Frits Thaulow’s style.
The first section is based on a chronological hanging of his works painted during his incessant travels between Scandinavia and France. The second focus on some of his large series of landscapes (rivers and countryside, snow, sports, and ecological landscapes), grouped in seasons. And the third groups several night-time scenes painted by Thaulow and his contemporaries, that together heralded the symbolism to come with the famous magic of the « blue Hour » :

Frits Thaulow : his passion for landscape from the 1870s to the 1890s
Frits Thaulow, who was trained as a seascape artist, had a very special relationship with nature from his earliest days, as his love of travel confirms. He visited more than ten countries (Belgium, Denmark, Germany, Great Britain, Italy, Netherlands, Norway, Spain, Sweden, USA). In France, he stayed in Le Havre, Paris, Dieppe, Abbeville and Brittany, as well as Christiania (Oslo), Lista, Jæren, Kragerø, Modum, when he returned to Norway. His admirers (Edvard Munch, his cousin, and Henri Le Sidaner) as his sources of inspiration (Eugène Boudin, Henri and Marie Duhem) are discussed here.

Frits Thaulow, « the grandeur of nature » :
In this room, Thaulow’s seasonal masterpieces, executed as from the 1890s (oils, pastels, and sketches), dialogues with those by the most illustrious artists of the period (Max Liebermann, Armand Guillaumin, Claude Monet). The series of landscapes in different seasons demonstrate Thaulow’s skills as a colourist, and the manner in which he exploited colours’ warmth to create particularly evocative and almost sensorial paintings, in which he rendered the movement inherent in the nature he so loved to immerse himself in (especially water and snow series). Here, Frits Thaulow demonstrates its environmental dimension (as a pioneer of ecology painter) but also its vision of a modern « norwegian/nordic way of life » including sport (skiing).

To the end of the night :
The exhibition closes with a series of « nocturnes », that are remarkable for their mystery, and which reveal the Norwegian artist’s enthusiasm for symbolism at the end of his life, mentioned by the Swede August Strindberg, a close friend. During those years, Frits Thaulow looks at Puvis de Chavannes painting, as Nordic (Erik Werenskiold), French (Jean-Charles Cazin) and Americans artists (Lowell Birge and Thomas Alexander Harrison). With their blue light, these « night landscapes » evoke the music of Claude Debussy, a composer who especially loved Frits Thaulow landscapes. In a certain manner, the landscape became an experience of « art total » (poetry, music, colors, moving forms).

The « plein air room » :
After Thibault Jéhanne’s (born 1989) video installation (Eclipse, 2014) – a contemporary wink with the art of Frits Thaulow based on the light -, six studios are presented to understand the relationship between Frits Thaulow’s brush and his touch, to recompose one of Thaulow’s paintings (a puzzle for 3-6 year olds), to study his work through a game focusing on details (5-12 year olds), to execute a group fresco in the artist’s manner, to understand the unusual manner in which he framed his scenes, and to sketch a landscape filmed in real time. Immersed in nature, Thaulow’s landscapes surrounds us from floor to ceiling. Caught up entirely in the seasons, visitors are invited to take photographs as though they were in a real outdoor scene and to share their pictures on social networks. A black box reveals the influences of light on colour, a concern that lay at the heart of the Impressionist revolution and the work of Frits Thaulow.

Reportage video :

Frits Thaulow au musée des Beaux-Arts de Caen. Reportage vidéo réalisé par Benoît Lafay, rédacteur en chef de l’édition numérique de Connaissance des Arts, avec Emmanuelle Delapierre, conservatrice en chef et Directrice du Musée des Beaux Arts de Caen, et Frank Claustrat, commissaire scientifique de l’exposition, maître de conférence en histoire de l’art contemporain à l’Université Paul-Valéry Montpellier III.

Comptes rendus médias :

Presse :
Festival Normandie Impressionniste 2016 ⇒

Télé :
Arte ⇒
France 3 ⇒

Web :
http://mynormandie.fr/roadbook_affiche/frits-thaulow-paysagiste-par-nature/
http://www.normandie-impressionniste.eu/node/68
http://www.norvege.no/News_and_events/Culture/Grande-retrospective-Frits-Thaulow-a-Caen/#.VzBM4ukSoUs
http://www.rfi.fr/france/20160502-portrait-decouvertes-festival-normandie-impressionniste

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– Gerda Wegener. Ishøi, ARKEN Museum of Modern Art (7 novembre 2015-16 mai 2016).

[Conseiller scientifique pour les œuvres et les sources documentaires conservées en France et à l’étranger : Frank Claustrat ; Commissaire générale de l’exposition : Andrea Rygg Karberg (Conservateur au Musée d’Art moderne ARKEN (Ishøi)]. Recherche et localisation des œuvres de Gerda et Einar Wegener dans les collections privées et publiques françaises et étrangères (Centre Pompidou, MNAM-CCI, Musée Lambinet à Versailles, Musée d’Art moderne et contemporain de Strasbourg, Musée international de la Parfumerie/Musées de Grasse, Bibliothèque-Musée de l’Opéra de Paris, Dansmuseet-Rolf de Marés Dansmuseum  à Stockholm). Recherches documentaires (Bibliothèque Nationale de France : éditions illustrées par Gerda Wegener, bibliographie). Rédaction des expographies françaises de Gerda et d’Einar Wegener.

Mots-clés : Peinture. Dessin. Caricatures. Illustrations. Publicité. Mode. Danse. Revues et magazines (Montjoie!, Fantasio, La Baïonnette, La Vie Parisienne, Le Journal des Dames et de la Mode, Le Sourire de France, Le Rire, La Vie Heureuse…). Editions de luxe. Ière Guerre mondiale. Guillaume Apollinaire. Ecole de Paris. Ballets Suédois. Style Art déco. Exposition internationale des arts décoratifs et industriels, Paris, 1925 (architecture, décoration, vitrail, ouvrages littéraires illustrés). Modernité. Avant-garde. Féminisme. Femmes artistes. Féminité. Gender studies. LGBTQ. Erotisme. Sexualité. Couples d’artistes. Portraits, scènes et paysages de genre.

Gerda Wegener

Presentation :
Gerda Wegener exhibition tells the unusual story of a love between a painter and a muse that transcends gender boundaries. Gerda Wegener (1885-1940) is an outstanding figure in Danish art. As a woman artist she uniquely depicts the beauty of women with equal proportions of empathy and desire. Flirting girls, glamorous divas and sensual women are among Gerda Wegener’s favourite subjects. And to these we can add the pictures of her transgender spouse, Lili Elbe, who developed her female identity as a model in Gerda Wegener’s art.
Gerda Wegener’s ambivalent sexuality and the story of her spouse were too difficult for people to relate to in her time. On the whole, she broke down the boundaries of gender and sexual identity. Today the themes of her works are highly topical.
Transgender people have loomed large in the mass media, and trans icons like Laverne Cox and Caitlyn Jenner give the transgendered a voice in popular culture. Hollywood has seized on the story of Lili and Gerda, and the film The Danish Girl will have its Danish premiere in January 2016 in France. In the biggest exhibition so far of the work of this pioneering artist we meet an experimental zest for life from the colourful, abandoned 1920s which hits a nerve in our own time.

Painter and muse :
In 1904 Gerda Wegener, born Gottlieb, married the landscape painter Einar Wegener (1882-1931), who is known today as the trans woman Lili Elbe. Lili was Gerda Wegener’s favourite model, and together they created a place of freedom in art where Lili could live out her female identity. In 1930 Gerda Wegener supported her spouse when Lili became one of the first in history to undergo a series of gender-modifying operations in order to become a woman both physically and legally. She died the next year as a result of complications after a last operation.
In her art Gerda Wegener is profoundly fascinated by people’s games with identity through dressing-up, masks and theatre. In the depictions of Lili, Lili poses as a woman in make-up, a succession of wigs, dresses, shoes and exotic fans. We come close to the couple’s friendship and love as each other’s painter and muse across the normal gender boundaries.

A controversial work rediscovered :
One of the biggest disputes in the history of Danish art followed from the rejection of Gerda Wegener’s Portrait of Ellen von Kohl by both the Charlottenborg Exhibition and Den Frie Udstilling in 1907. It led to a storm of contributions to the newspaper Politiken for and against the spiritualized, refined Symbolism that the picture was taken to represent. The opponents were given the name “the Peasant Painters”.
Wegener herself remained outside the “Peasant Painter Feud” but organized her own exhibition of the picture at an art dealer’s. Afterwards the work has never been shown, but now it has been rediscovered and hangs at ARKEN so everyone can see it for themselves and think about how the portrait could divide opinion so much on the Danish art scene in 1907.

A Danish Parisienne :
Gerda Wegener divided opinion in Copenhagen, but enjoyed great success in Paris, where she and Lili lived for two decades from 1912. They participated enthusiastically in the Parisian entertainment world, as is evident from Gerda Wegener’s many depictions of festivities and carnivals.
Gerda Wegener quickly became a popular portrait painter and exhibited at the most important annual art exhibitions in Paris, and even in the French Pavilion at the Exposition Internationale des Arts décoratifs et industriels, in 1925, where she won two gold medals. She provided illustrations, especially of erotic literature, and designed glass mosaics for Parisian shops and prosperous homes.
None of the major Danish art museums bought any of Gerda Wegener’s works, but the French State bought three. Today these are in the Centre Pompidou’s collection – and two of them can be seen at ARKEN’s major exhibition.

Artist, illustrator and cartoonist :
Throughout her artistic life Gerda Wegener worked with both art in the traditional sense and popular mass culture. She alternated between participating in important art exhibitions, primarily in Paris, and supplying huge numbers of advertisements, newspaper and magazine drawings and book illustrations in the fields of fashion, satire, humour and the erotic.
Gerda Wegener had her breakthrough as an illustrator in 1908 when she won a drawing competition in Politiken with the set task of portraying ‘Copenhagen Woman’ and again in 1909 with ‘Figures of the Street’. After this she had a regular association with Politiken as an artist. At the same time Gerda Wegener supplied drawings to several other magazines such as Klods Hans, Tik-Tak and Vore damer, and in France her drawings for leading French magazines were her primary source of income until the middle of the 1920s.

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ballets suedois 2014

 Reportage vidéo réalisé par Connaissance des Arts coordonné par Lucie Agache →

Émission radiophonique : Helsinki : reportage d’Annastiina Heikkilä, « Exposition Les Ballets  Suédois. Une compagnie d’avant-garde 1920-1925 », dans l’émission  Kultakuume, Yle Radio 1, Helsinki, Suomi / Finlande
Pour écouter le reportage, cliquer sur l’icône de lecture (triangle blanc) ci-dessous à gauche :

 

Vos idées de sortie : Les Ballets Suédois à l’Opéra Garnier ⇒
Par Guy Boyer, directeur de la Rédaction de Connaissance des Arts, Bibliothèque-musée de l’Opéra de Paris (Opéra Garnier).

Ballets suedois 2014

Comptes rendus dans la presse internationale ⇒

diaporama ballets suedois

Les Ballets Suédois. Une compagnie d’avant-garde (1920-1925). Paris, Palais Garnier : Bibliothèque-musée de l’Opéra national de Paris (11 juin-28 septembre 2014). Commissariat : Frank Claustrat (Maître de conférences en histoire de l’art contemporain, Université Paul-Valéry Montpellier III, chercheur au Centre de Recherches Interdisciplinaires en Sciences humaines et Sociales, CRISES E. A. 4424), Mathias Auclair (Conservateur en chef à la Bibliothèque-musée de l’Opéra, Bibliothèque nationale de France) et Inès Piovesan (Chef du service des éditions de l’Opéra national de Paris). Sélection de 131 œuvres (photographies, affiches, programmes, peintures, sculptures, œuvres graphiques, estampes et collages, ouvrages, documents historiques, partitions, costumes, objets d’art, céramiques, maquettes et films : archives Actualités Gaumont, 1920, L’Inhumaine, 1924, de Marcel L’Herbier, et Entr’acte, 1924, de René Clair) appartenant aux collections publiques françaises (Bibliothèque nationale de France : Bibliothèque-musée de l’Opéra, Département des Arts du spectacle et Département de la Musique ; Bibliothèque historique de la Ville de Paris ; Caisse des Dépôts et Consignations ; Centre national du costume de scène de Moulins, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris ; Musée national d’art moderne, Musée du Quai Branly, les Musées nationaux du XXe siècle des Alpes-Maritimes et le Théâtre des Champs-Elysées) et aux collections privées franco-nordiques. Rédacteur de deux essais, des 26 notices du Répertoire des Ballets Suédois et du Tableau des représentations des Ballets Suédois. Suivi du parcours scientifique, de la scénographie (Atelier de scénographie Pascal Payeur, Sylvie Jausserand, Graphisme : Malte Martin) et de l’accrochage (Sylvie Jausserand).

ballets suedois une compagnie d'avant-garde

Mots-clés : danse, tableau vivant chorégraphique, art scénique, happening et performance, reenactment, cinéma, Jean Börlin, Carina Ari, Jenny Hasselquist, Edith von Bonsdorff, Jacques Hébertot, Rolf de Maré, Fernand Léger, Francis Picabia, Marcel Duchamp, René Clair, Man Ray, Relâche, Cinésketch, Dada, Surréalisme, Instantanéisme, Vitalisme, modernité, avant-garde, contemporanéité, arts plastiques, arts de la scène, arts visuels, courants internationaux, échanges et circulations, réception et critique d’art, histoire culturelle et des idées, Europe et Etats-Unis, Scandinavie (Danemark, Norvège et Suède) et Finlande.

Presentation :
Following the 2009 exhibition on the Ballets Russes, which celebrated the centenary of Serge Diaghilev’s famous company, the Paris Opera is presenting a new exhibition devoted to the Ballets Suédois, another avant-garde company which revitalized the Parisian artistic scene during the 1920s. « The Ballets Suédois have made a point of shunning choreographic clichés and fare all the better for doing so. They want something new. Modern ballet is as much Poetry, Painting, and Music as it is Dance. » This is how the Ballets Suédois, founded in Paris in 1920 by Rolf de Maré, presented itself to the public : a company at the forefront of the avant-garde, not just choreographically but also artistically. « The greatest poets, the most modern painters, the most audacious musicians » were solicited : Cocteau, Claudel, Pirandello, and Cendrars wrote librettos set to music by Ravel, Honegger, Milhaud, Satie, Auric and Cole Porter, whilst Fernand Léger, Picabia, De Chirico, Bonnard and Steinlen created sets and costumes. To that list we must also add, among others, the name of René Clair, author of a film screened during the « instantaneist » ballet Relâche in 1924. From 1920 to 1925, Les Ballets Suédois would thus rival Diaghilev’s celebrated Ballets Russes in the quest for artistic modernity, foreshadowing the happening and the performance. This exhibition will also be an opportunity to rediscover Jean Börlin (1893-1930), the company’s sole choreographer. The favourite student of Michel Fokine, he managed to rebel against his classic training to invent a freer choreographic vocabulary that could experiment with new modes of artistic expression. More particularly, it will explore the relationships of the choreographer and dancer with painting, folklore and Norse tales as well as the cinema, and illustrate his choreographic conception of a scene in motion. It will also highlight masterpieces – some never previously exhibited – from the collections of the Opera’s Museum Library that came from the International Dance Archives (AID) donated by Rolf de Maré in 1952 : set models and costumes by Fernand Léger, Nils de Dardel, and Alexandre Alexeieff ; stage costumes unseen since the 1960s, photographs of ballets and dancers, performances posters, paintings and sculptures by Karl Hofer, Per Krohg, Antti Favén and the Martel Brothers… all crucial elements, not just for the history of the development of the visual arts but also for the history of stage art in all its forms (mime, pantomime, folk dance, modern dance, performance…). Finally, the exhibition will bring into focus the legacy of the Ballets Suédois to the Paris Opera : the engagement of the Swedish company’s Etoile Carina Ari, the painters (Léger, De Chirico), and the musicians (Milhaud, Honegger…) who worked for Rolf de Maré, and played host to a reconstruction of Relâche by Moses Pendleton in 1979. Presented by the Paris Opera and the Bibliothèque nationale de France in the rooms of the Opera’s Museum-Library, the « Ballets Suédois » exhibition aims to reevaluate a fundamental link in the history of dance and the arts in the 20th and 21st centuries.

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Echappées nordiques. Les artistes scandinaves et finlandais en France 1870-1914. Lille : Palais des Beaux-Arts (10 octobre 2008-11 janvier 2009)

[Commissariat scientifique : Frank Claustrat ; Commissaire générale : Annie Scottez-De Wambrechies (Conservateur en chef, chargée des départements XVIIIe et XIXe siècles au Palais des Beaux-Arts de Lille]. Sélection de 104 œuvres (peintures, dessins, estampes, sculptures) appartenant aux collections publiques françaises (chefs-d’œuvre de l’école danoise : Vilhelm Hammershøi, Mogens Ballin, Peder Severin Krøyer… ; finlandaise : Albert Edelfelt, Ville Vallgren… ; norvégienne : Edvard Munch, Frits Thaulow… ; suédoise : August Strindberg, Eugène Jansson, Anders Zorn, Carl Larsson…). Rédacteur d’un essai, de notices biographiques et d’oeuvres, de la rubrique « Chronologie ». En charge du pilotage de l’équipe éditoriale composée d’enseignants-chercheurs et d’historiens de l’art internationaux : Peter Nørgaard-Larsen (Statens Museum for Kunst, Copenhague), Riitta Ojanperä (musée de l’Ateneum, Helsinki), Marit Lange et Ann Falahat (Nasjonalgalleriet, Oslo), Per Hedström et Carl-Johan Olsson (National museum, Stockholm). Responsable d’un cycle de conférences, conseiller pour la programmation parallèle de manifestations musicales (Sibelius), littéraires (Strindberg, Ibsen) et cinématographiques (Bergman). Mots-clés : identité artistique, courants internationaux, échanges et circulations, réception et critique d’art, modernités, histoire, société, nature et culture.

Compte rendu par Kathryn Brown (University of Kent, Canterbury) sur Nineteenth-Century Art Worldwide (a journal of nineteenth-century visual culture).

Compte rendu par Maureen Marozeau, in Journal des Arts, n°291 (14 novembre 2008).

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Présentation de l’éditeur :
Entre 1870 et 1914, de nombreux artistes scandinaves et finlandais affluèrent en France afin d’y parfaire leur formation. Durant ces trois décennies, l’identité artistique nordique exerce une véritable fascination : des artistes majeurs (Monet, Rodin…) s’enthousiasment pour la richesse de ce langage plastique, tandis que les collectionneurs et les musées s’arrachent leurs œuvres, et que les Expositions universelles de 1889 et 1900 leur apportent la consécration.
Si chaque nationalité conserve ses spécificités, l’exceptionnelle qualité de la lumière, bleue ou cristalline, l’attachement à la nature et une expression mystique des tourments humains les unissent au sein d’une même communauté artistique.

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Modernité/Modernitet. Œuvres suédoises de la collection du Centre Pompidou. De Viking Eggeling à Pontus Hultén. Paris : Centre culturel suédois (27 janvier-10 avril 2005)

[Commissaires scientifiques de l’exposition : Frank Claustrat et Jean-Pierre Bordaz (Conservateur aux collections contemporaines au Musée national d’art moderne-Centre de création industrielle)]. Exposition Hors les murs du Musée national d’art moderne-Centre de création industrielle (Paris). Sélection de 22 œuvres (sculptures, installations, peintures, photographies, œuvres graphiques, œuvres filmiques et vidéographiques) représentatives de la « contre-culture » au XXe siècle (de Viking Eggeling à Suzanne Nessim et Teresa Wennberg), notamment celle des années 1960 et 1970, largement diffusée par Pontus Hultén et les artistes dont il fit la promotion dans le monde (Erik Dietman, Öyvind Fahlström, Carl Fredrik Reuterswärd, Per Olof Ultvedt, Olle Baertling, Olle Bonniér, Robert Breer, Hans Nordenström, Rune Jansson). Conseiller pour la programmation parallèle (conférences et atelier « Un dimanche en famille », parcours dans l’exposition,…). Mots-clés : société et nouvelles utopies, minorités et révolution, ready-made, art informel, holographie, pluridisciplinarité, transversalité, indisciplinarité, modèle et oxymore.

claustrat modernite

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La Route des Indes. Les Indes et l’Europe : échanges artistiques et héritage commun 1650-1850. Bordeaux, musée d’Aquitaine et musée des Arts décoratifs (11 décembre 1998-14 mars 1999).

[Conseiller scientifique pour les œuvres conservées dans les pays nordiques : Frank Claustrat ; Commissaire scientifique de l’exposition : Thierry-Nicolas Tchakaloff (Directeur du musée des Arts décoratifs de l’Océan Indien, La Rivière Saint-Louis (La Réunion)]. Sélection de mobilier et d’objets d’art indo-européens, de peintures du XVIIe siècle, conservés dans les collections publiques et privées nordiques (Danemark : Nationalmuseet (Copenhague), Kunstindustrimuseet (Copenhague), Davids Samling (Copenhague), Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg (Helsingør), Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg (Hillerød) ; Finlande : Musée national (Helsinki) ; Collection Oppi Untracht (Porvoo) ; Norvège : Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Trondheim) ; Universitetet i Oslo, Institutt og Museum for Antropologi, Etnografisk museum (Oslo) ; Suède : Folkens Museum Etnografiska (Stockholm), Kungl. Husgerådskammaren (Stockholm), Nationalmuseum (Stockholm), Nordiska Museet (Stockholm), Östasiastiska Museet (Stockholm), Göteborgs Stadsmuseum (Göteborg), Röhsska museet (Göteborg), Skoklosters slott (Bålsta), Uppsala Universitet (Uppsala). Mots-clés : Occident, Orient, art et commerce, échanges et circulations, modèles européens et influences stylistiques, grammaires et langages.

Route des Indes

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– « Jazz ». Photographies de Daniel Lebée. Paris : Galerie Hartbye’s (16-20 juin 1998) [Commissariat : Frank Claustrat].

Maryse Anne Couteau. Paris : Galerie Hartbye’s (18-22 novembre 1997) [Commissariat : Frank Claustrat].

Sinikka Hautamäki. « Secrets ». Paris : Galerie Hartbye’s (17-28 juin 1997) [Commissariat : Frank Claustrat].

Denis Brihat. Photographies. Paris : Galerie Hartbye’s (27 mai-7 juin 1997) [Commissariat : Frank Claustrat].

Märta Leijonhielm. « Equilibres ». Paris : Galerie Hartbye’s (22 octobre-2 novembre 1996) [Commissariat : Frank Claustrat].

Anders Österlind. Paris : Galerie Hartbye’s (21 mai-1er juin 1996) [Commissariat : Frank Claustrat].

Owe Gustafson. Silences. Vingt objets sur papier. Paris : Galerie Hartbye’s (2-28 avril 1996) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Ericson, HC, Owe Gustafson. Silences, Paris, Editions Hartbye’s, 1996, 28 p., 20 ill., textes suédois/français].

John Christoforou, Curt Asker, Linda Hede, Stefan Brandt. Paris : Galerie Hartbye’s (1er-31 octobre 1995) [Commissariat : Frank Claustrat].

Henri Beaufour. Sculptures et dessins. Paris : Galerie Hartbye’s (7 juin-1er juillet 1995) [Commissariat : Frank Claustrat].

Jens Ferm. 4 pointe-sèches. Cillart. Paris : Galerie Hartbye’s (16-31 mai 1995) [Commissariat : Frank Claustrat].

François de Marliave. Paris : Galerie Hartbye’s (1er-15 mai 1995) [Commissariat : Frank Claustrat].

Dessins, peintures, gravures, photographies, sculptures et installations de Henri Beaufour, Disa Linderoth, Bertil Öhlund, Ulf Trotzig, Katarina Axelson, Sylvia Lidberg, Curt Asker, Bengt Lindström, Martin Nisser, Allan Österlind, Annette Österlind-Sarradin, Sigrid Wahlström-de Rougemont, Michel Sfez, Ludvika Ogorzelec. Paris : Galerie Hartbye’s (1-30 avril 1995) [Commissariat : Frank Claustrat].

Michel Sfez / Françoise Crabières. Photographies & poésie. Paris au ras des murs, dédicace du livre Paris pour toujours. Paris : Galerie Hartbye’s (2 novembre-3 décembre 1994) [Commissariat : Frank Claustrat].

Martin Nisser. Gravures. Paris : Galerie Hartbye’s (5-29 octobre 1994) [Commissariat : Frank Claustrat].

Sylvia Lidberg. « A(l)ttitudes ». Paris : Galerie Hartbye’s (1er-30 septembre 1994) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Sylvia Lidberg, A(l)ttitude, Paris, Editions Hartbye’s, 1994, 8 p. ; Texte de présentation : Frank Claustrat, A(l)ttitudes. Sylvia Lidberg, Editions Hartbye’s, 1994, 1 p.].

Ombres et soleils. Peintures de Jacques Amiot, Sylvia Lidberg. Gravures de Martin Nisser. Photographies de Michel Sfez. Paris : Galerie Hartbye’s (5 avril-30 juillet 1994) [Commissariat : Frank Claustrat].

Petits formats. Lidberg (peintures). Nisser (gravures). Sfez (photographies). Paris : Galerie Hartbye’s (24 janvier-21 février 1994) [Commissariat : Frank Claustrat].

Une attraction réjouissante : La collection d’Art Brut de Bert Berglund [Bonnelabay. Cahoreau. Duhem. Gelli. Gill. Lommel. Greuter. Jaber. Nedjar. Mrabet. Theo. Chomo. Smilowski. Vignes. Rifi. Robillard. Boix-Vives]. Paris : Galerie Hartbye’s (23 novembre 1993-23 janvier 1994) [Commissariat : Frank Claustrat].

« Voir jusqu’à plus soif ». Photogaphies : Michel Sfez. Photographies noir & blanc. Paris : Galerie Hartbyes (3 septembre-15 novembre 1993) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Jean-Claude Ismar, Voir jusqu’à plus soif. Photographies : Michel Sfez et Bar, Paris, Editions Hartbye’s, 1993, 5 p. et 4 p.].

Hartbye’s Eté 93 [Sfez, photographies. Nisser, gravures. Lidberg, peintures]. Paris : Galerie Hartbye’s (15 juin-30 juillet 1993) [Commissariat : Frank Claustrat].

Sylvia Lidberg. Hors des chemins du serpent. Paris : Galerie Hartbye’s (15 avril-15 juin) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Emmanuel Daydé, Sylvia Lidberg. Hors des chemins du serpent, Paris, Editions Hartbye’s, 1992, 33 ill.].

Martin Nisser. Rétrospective de l’œuvre gravé 1985-1993. Paris : Galerie Hartbye’s (1er février-14 avril 1993) [Commissariat : Frank Claustrat].

Ames qui vivent [Michèle Burles. Alain Delpech. Fadia Haddad. Sylvia Lidberg. Ody Saban]. Paris : Galerie Hartbye’s (septembre-novembre 1992). [Carte blanche à Françoise Monnin. Conseiller scientifique : Frank Claustrat. Catalogue : préface de Frank Claustrat, texte de Françoise Monnin, Editions Hartbye’s, 1992, 37 p., 6 ill.].

Michel Sfez. Paris : Galerie Hartbye’s (1er-30 mai 1992) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Karine (sic), Michel Sfez, Paris, Editions Hartbye’s, 1992].

Philippe Salaün. Paris : Galerie Hartbye’s (1er-30 mai 1992) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Robert Doisneau, Philippe Salaün, Paris, Editions Hartbye’s, 1992, 8 p.].

Philippe Ropars. Paris, Galerie Hartbye’s (1er-30 mai 1992) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Michel Quétin, La Cité des ondes de Philippe Ropars, Paris, Editions Hartbye’s, 1992, 8 p.].

Daniel Lebée. Paris : Galerie Hartbye’s (1er-30 mai 1992) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Willy Ronis, Daniel Lebée, Paris, Editions Hartbye’s, 1992, 8 p.].

Alex Bianchi. Paris : Galerie Hartbye’s (1er-30 mai 1992) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Ahmed Ben-Noaum, anthropologue – Alger, Alex Bianchi, Paris, Editions Hartbye’s, 1992, 12 p.].

Sylvia Lidberg. Paris : Galerie Hartbye’s (1er-30 mai 1992) [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : Frank Claustrat, Sylvia Lidberg. « Destins de souvenirs », Paris, Editions Hartbye’s, 1992, 8 p.].

Un souffle de nature. Photographies de Jean-Michel Baudet. Paris : Galerie Hartbye’s (4 mars-26 avril 1992 [Commissariat : Frank Claustrat. Catalogue : texte de Jacques Lacarrière, Un souffle de nature, Paris, Editions Hartbye’s, 1992, 8 p.].

Noir & Blanc. Paris : Galerie Hartbye’s (29 avril-30 août 1992) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Ludvika Ogorzelec. Dessins et sculptures. Paris : Galerie Hartbye’s (8 janvier-1er mars 1992) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Jean-Claude Correia. « Les fragments du Temple et autres plis de l’intérieur ». Paris : Galerie Hartbye’s (25 septembre-27 octobre 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Atmosphère, atmosphère… Paris photographié par Alex Bianchi, Christophe Laurentin, Daniel Lebée, Philippe Salaün, Michel Sfez, Philppe Ropars. Paris : Galerie Hartbye’s (25 septembre-27 octobre 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Corneille. Bengt Olson. Christoforou. Correia. Lindström. Georges Van Haardt. Festy. Pillet. Dietrich-Mohr. Syliva Lidberg. Delpech. Nisser. Hervé Maurin. Paris : Galerie Hartbye’s (19 juin-22 septembre 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Disa Linderoth. ŒGA. Terres cuites, oeuvres récentes. Paris : Galerie Hartbye’s (8 mai-16 juin 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Sylvia Lidberg. Promenoir. Paris : Galerie Hartbye’s (3 avril-5 mai 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Gravure contemporaine. Katarina Axelson. Alain Delpech. Linda Hede. Martin Nisser. Paris : Galerie Hartbye’s (27 février-24 mars 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Bronzes animaliers et pliages. Jean-Claude Correia, Gérôme Festy, Léon Indenbaum, Gilles de Kerversau, Balthazar Lobo, Hervé Maurin. Paris : Galerie Hartbye’s (23 janvier-24 février 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

Pillet. 60 ans de création. Paris : Galerie Hartbye’s (10-20 janvier 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat. Diffusion du film réalisé par Bruno Brouard et produit par Françoise Monnin].

Autour de l’abstraction [Ola Billgren. Gustav Bolin. Silvano Bozzolini. Dietrich-Mohr. Inger Ekdahl. Sylvia Lidberg. Bengt Lindström. Bengt Olson. Ruggero Pazzi. Edgard Pillet. Georges van Haardt]. Paris : Galerie Hartbye’s (15 novembre 1990-15 janvier 1991) [Commissariat scientifique : Frank Claustrat].

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